0
09198000970

یک ماه مانده به کنکور کارشناسی ارشد قرآن و حدیث چه کنیم ؟

مقاله اول- یک ماه به کنکور کارشناسی ارشد قرآن و حدیث چه کار کنیم؟

 

مقدمه

تا کنکور مدت‌زمان زیادی نمانده، فقط یک ماه مانده. چه با برنامه درس خوانده باشید و چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده، برنامه درستی نداشته باشید، ممکن است که نتوانید از تلاش خود، نتیجه دلخواه را بگیرید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین زمان های آمادگی برای کنکور که به قول مشاوران تحصیلی به عنوان یکی از زمان‌های استراتژیک در کنکور مطرح است، همین یک ماه باقی‌مانده است که به دوران جمع بندی نیز معروف است. اهمیت دوران جمع‌بندی و روش برنامه‌ریزی در این ایام را همه می‌دانند. با استفاده صحیح از وقت در این یک ماه و اجرای روش صحیح جمع‌بندی، در هر جایگاهی که باشید، رشد خواهید کرد؛ به همین دلیل و برای موفقیت، قبل از هر چیز از تمامی توان خود استفاده کنید.

حتماً تا به حال مسابقه‌های دومیدانی را دیده‌اید. لحظه‌های آخری را که دونده‌ها به خط پایان نزدیک می‌شوند تجسم کنید. آنان تلاش می‌کنند که به هر روش ممکن و البته اخلاقی، خود را سریع‌تر از دیگران به خط پایان برسانند و تمام انرژی خود را خرج می‌کنند؛ چراکه بعد از خط پایان، دیگر به داشتن انرژی نیاز ندارند… .

ماه آخر، یعنی نزدیک شدن به خط پایان؛ به همین خاطر، شما نیز باید سعی کنید تا همه انرژی خود را خرج کنید؛ البته منظورمان این نیست که استراحت نکنید، اما تا جایی که می‌توانید، تلاش کنید؛
به این منظور، در ایام باقی مانده سعی کنید که با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، از این آزمون نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

برنامه‌ریزی در زمان یک مانده به کنکور ارشد، براساس تلاش‌های قبلی افراد، متفاوت است. از این نظر، داوطلبان را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

 

گروه اول: افرادی که درس‌ها را به طور کامل مطالعه کرده‌اند:

کارهای مناسب برای این گروه در ماه آخر:

  • تست زنی پس از مرور تمام مطالب گذشته

هر دانشجو لازم است، تست‌های کنکور را ۲ یا ۳ بار تمرین کند و این سؤالات را با شبیه‌سازی فضای جلسه آزمون، چند بار مرور کند.

دلیل مرور چندباره تست‌ها این است که تاکنون از دروس تخصصی علوم قرآن و حدیث، تست تکراری زیادی مطرح شده است. (مثلاً از بین ۲۰ سؤال، حداقل ۲ یا ۳ سؤال قبلاً تکرار شده است.)

  • مطالعه خلاصه درس‌هایی که خودشان نوشته‌اند.
  • مطالعه عصاره‌‌های علوم قرآن و حدیث حافظون
  • مرور دوباره کتاب تست‌های ترجمه عربی و تست‌های صرف و نحو عربی حافظون

البته تست‌های سال‌های اخیر اولویت بیشتری دارد.

 

 

گروه دوم: افرادی که با وجود مطالعه دروس، از کار خود راضی نیستند:

کارهای مناسب برای این گروه در ماه آخر:

  • تست زنی پس از مرور مطالب
  • مطالعه عصاره‌‌های علوم قرآن و حدیث حافظون
  • مرور دوباره کتاب تست‌های ترجمه عربی و تست‌های صرف و نحو عربی حافظون

البته تست‌های سال‌های اخیر اولویت بیشتری دارد.

 

 

گروه سوم: افرادی که تقریباً هیچ کدام از درس‌ها را مطالعه نکرده‌اند:

کارهای مناسب برای این گروه در ماه آخر:

  • شنیدن صوت کلاس‌های عصاره و جمع‌بندی حافظون
  • مطالعه عصاره‌‌های علوم قرآن و حدیث حافظون
  • تست‌زنی از کتاب تست‌نامه دروس تخصصی قرآن و حدیث حافظون
  • مطالعه دقیق تست‌های ترجمه حافظون

البته تست‌های سال‌های اخیر اولویت بیشتری دارد.

توصیه می‌کنیم در یک ماه باقی‌مانده، این گروه وارد مباحث گسترده و پیچیده صرف و نحو نشوند.

 

مقاله دوم :

روش صحیح جمع‌بندی مطالب در یک ماه مانده به کنکور

 

  • روش غلط جمع‌بندی

در این روش، داوطلب، تمام درس‌های خود را از روی مطلب‌های خلاصه‌نویسی شده یا جزوه‌هایش، طبق یک برنامه جامع مطالعه می‌کند و شاید تا روز کنکور، این کار را چندین بار انجام دهد.

در این روش، دو اشکال عمده وجود دارد:

اول اینکه شما مطلب‌های غیرضروری را نیز مطالعه خواهید کرد.

دوم اینکه هیچ گاه احساس تسلّط بر دروس و منابع نمی‌کنید و احساس می‌کنید که باید دوباره آنها را مرور کنید.

 

 

  • روش صحیح جمع بندی

این روش، شامل  دو مرحله است:

الف: خود آزمایی به شیوه  آزمون دادن

در این روش، شما زمان خود را به دوره‌های دو یا سه روزه تقسیم می‌کنید و صبح روز اول را آزمون می‌دهید؛ البته این آزمون باید یک کنکور جامع باشد که بهتر است از سؤالات کنکور سال‌های اخیر بوده و در صورت امکان، شرایط کنکور نیز شبیه سازی شود.

 

ب: تحلیل آزمون

پس از یک استراحت کوتاه، آزمون خود را سؤال به سؤال (در هر درس) تحلیل کنید و در یک برگه، مبحث‌هایی از هر درس را که غلط جواب داده یا نتوانسته‌اید پاسخ دهید، یادداشت کنید.

اکنون باید برای مدت زمان باقیمانده، یک برنامه جامع بنویسید. برای انجام این کار، ابتدا در هر درس، یک اولویت مهم را معین کنید و در برنامه‌ریزی خود قرار دهید و برای هر دو گروه درس‌های عمومی و اختصاصی حتماً وقت کافی بگذارید. برنامه‌ریزی را دقیق انجام دهید (چه مبحثی، کدام منبع و…) و در زمان اجرای برنامه، نگران ضعف و دوره مطالب نباشید؛ چون هر ضعفی که داشته باشید، به طور حتم در آزمون بعد، معین خواهدشد. با اعمال این شیوه و آزمون‌هایی که شما برای سنجش خود انجام می‌دهید، هم مرور بسیار خوبی خواهید داشت و نیز با حذف مطالبی که مطمئن هستید تسلّط کامل به آنها دارید، وقت بیشتری برای مرور دیگر موضوعات و درس‌هایی دارید که در آنها احساس ضعف بیشتری می‌کنید.

 

 

  • مزیت های روش صحیح جمع بندی

۱- مرور همه مطالب

در یک کنکور استاندارد، اغلب از تمامی مبحث‌ها، دست کم یک سؤال وجود خواهد داشت، و اگر چنین هم نباشد، در چند آزمونی که شما انجام خواهید داد، به طور قطع شما از هر مبحث، دست کم به یک سؤال پاسخ خواهید داد. انجام این کار سبب می‌شود که اطلاعات شما در تمامی بحث های اختصاصی و عمومی سنجیده شود.

 

۲- رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت

در این روش، هر بار که آزمون می‌دهید، بخشی از اشکال‌های شما برطرف می‌شود و هر بار در مقایسه با دفعه گذشته، آمادگی شما بالاتر می‌رود؛ درضمن، چون مطالبی را که می‌دانید، درست پاسخ خواهید داد، دیگر وقتی برای مطالعه آنها سپری نخواهید کرد؛ بنابراین، وقتتان تلف نمی‌شود.

 

۳- تمرین مهارت‌های آزمون دادن

به طورحتم تا زمانی که در شرایط آزمون های مشابه کنکور قرار نگرفته باشید، متوجه نخواهید بود  که داشتن اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سؤال، کافی نیست و باید با مهارت های آزمون دادن، آشنا بوده و آنها را به کار ببندید. این مهارت‌ها، نیازمند تمرین هستند و تنها راه آموختن آنها، تجربه کردن است. در این روش، شما این مهارت‌ها را هر سه روز یک بار تمرین می‌کنید.